Sydney & Friends - Reisverslag uit Cairns, Australië van lexenmarike - WaarBenJij.nu Sydney & Friends - Reisverslag uit Cairns, Australië van lexenmarike - WaarBenJij.nu

Sydney & Friends

10 Mei 2015 | Australië, Cairns

We hebben weer even tijd om een stukje te schrijven; ons vliegtuig naar Cairns vertrekt over een uur en dan moeten we nog ruim 3 uur vliegen. Nu we uit Sydney weggaan, hebben we voor het eerst sinds we hier zijn wat wolken aan de lucht – onze offergaven in Bali zijn blijkbaar voornamelijk bij de weergoden terechtgekomen :-). In Cairns is het een graad of 30 dus dat zal weer even wennen zijn na de 20 graden en een frisse wind hier.
Dag 3 in Sydney zijn we in de Blue Mountains geweest. We hebben in Katoomba (spreek uit: ketoemba(r)) meteen een dagpas genomen waarmee we in de Scenic walkway, cableway, skyway, railway én de hop on-hop off-bussen konden, en dat hebben we ook állemaal gedaan. Het was daar prachtig, veel mooier dan op de foto’s, maar zo krijgen jullie toch een indruk.
Dag 4 heeft Alicia ons een paar leuke plekken in de buurt laten zien waaronder het beroemde Bondi Beach, en zijn we ’s avonds uit eten geweest met z’n vieren, bij een Libanees restaurant. Lekker en erg gezellig!
Dag 5 heeft Harry ons een paar mooie plekken in de buurt laten zien, met als hoogtepunt Symbio Wildlife Park, waar we onze eerste koala’s en kangoeroes hebben gezien én geaaid! En de beroemde kookaburra gezien, familie van onze ijsvogel. En schattige kleine panda’s, een wombat, een tasmanian devil (schijnt net als Taz enórm boos te kunnen worden), dingo’s, veel reptielen – eens kijken welke beestjes stil genoeg zaten om door de fotoselectie te komen... Ik gok een krokodil. Die koala zat trouwens ook best stil te zonnen in een boom :-). ’s Avonds ging Harry met de jongens naar de voetbalwedstrijd Sydney- Adelaide (A-League semi-finals; 4-1!), Alicia naar een vriendin en wij naar het centrum van Sydney (Surry Hills) voor een afspraak met Maurits, een dierbare vriend-van-vroeger van mij (Marike), en zijn vrouw Dagmar. Maurits nam ons uit eten bij Missy K, Thai fusion. Heel erg leuk om hem uitgebreid te zien en spreken, en ontzettend lekker eten! Daarna nog een afzakkertje genomen in biercafé The Local Taphouse.
Wat viel ons vooral op deze eerste dagen in Australië?
- Op veel ramen van restaurants staat ‘B.Y.O’. (Bring Your Own) en dat betekent dat ze er geen alcohol verkopen maar dat je je eigen fles(sen) wijn en/of bier mee kunt nemen. Tegen betaling van ‘corkage’ ($ 2 pp) krijg je dan glazen. Apart. Alcohol koop je niet in de supermarkt maar in aparte liquor stores. En ze hebben hele koelcellen waarin kratten gekoeld bier staan die je kunt kopen!
- In de trein en metro zijn de rugleuningen van de stoelen per rij vaak in een handomdraai omkeerbaar zodat je altijd vooruit kunt reizen. Óf juist een groep van 2x 2 of 3 stoelen tegenover elkaar kunt maken. Slim bedacht!
- Fietsen kun je op de vluchtstrook langs de snelweg (helm weliswaar verplicht maar zo’n tochtje loopt toch dikwijls niet goed af)
- De witte kaketoe met gele kuif en de ibis zijn veel voorkomende vogels – een beetje als duiven in Nederland.
Harry en Alicia en de boys bedankt voor de gastvrijheid, gezelligheid en alle tips, en Maurits bedankt voor de leuke avond en het heerlijke eten! Altijd welkom als jullie in Nederland zijn (geldt uiteraard ook voor Dagmar)!

• 11 Mei 2015 - 09:27

Rob: