Sydney - Reisverslag uit Wentworthville, Australië van lexenmarike - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Wentworthville, Australië van lexenmarike - WaarBenJij.nu

Sydney

07 Mei 2015 | Australië, Wentworthville

Vanochtend om 6.30 u opgestaan voor een tripje naar de Blue Mountains. Eindelijk tijd om een stukje te schrijven want we zitten komende twee uur in de trein, naar Katoomba. Het weer is, net als afgelopen 2 dagen in Sydney, prachtig: een strakblauwe lucht. De 1e dag zelfs 27 graden, nu ongeveer 20. En daarmee hebben we heel veel mazzel, want de 3 weken voor we hier waren heeft het onafgebroken geregend; het was zulk noodweer dat er zelfs doden zijn gevallen. ’s Nachts is het overigens wel koud, gevoelstemperatuur -2!
We logeren bij Harry, vriend en oud-collega van mij (Marike), en zijn vrouw Alicia en zoontjes Nick & Eric. Het was ontzettend leuk om Harry en Alicia weer te zien na een aantal jaren en bovendien zorgen ze erg goed voor ons en geven ons allerlei tips. Zo hebben we op hun aanraden een ‘OV-kaart’ aangeschaft, die hier MyMulti(zone 2) heet en waarmee we in en op bijna alle treinen, bussen en ferry’s kunnen. Ideaal!
Dag 1 hebben we natuurlijk het Opera House en de Harbour Bridge ‘gedaan’. Gelopen van treinstation Circular Quay naar het Opera House, via de Botanische tuinen naar de wijk The Rocks (lunch) en over de Harbour Bridge (over het gewone voetgangerspad) naar de overkant. Totaal ongeveer 14 km gewandeld – en dat na een doorwaakte nacht in het vliegtuig... Vanaf daar met de trein terug naar huis en bijgekletst met Harry en Alicia.
Dag 2 zijn we bij Circular Quay op de ferry gestapt naar Watsons Bay, daar gewandeld en geluncht; terug bij Circular Quay een andere ferry genomen naar Darling Harbour en een bezoekje gebracht aan het Aquarium. Spectaculair om tussen de haaien en roggen de lopen door een grote tunnel! Helaas lieten die beesten zich niet echt goed op de foto zetten dus na de selectie was er bijna geen vis meer over. Gelukkig staan het Opera House en de Bridge stil, dus die foto’s zijn wel gelukt :-)
Het verschil tussen Bali en Sydney is groot: we hebben hier nog geen brommer of hond gezien! (of nee: Lex heeft 1 aangelijnde hond gezien!) Verder is het erg prettig dat je je eigen gang kunt gaan en niet afhankelijk bent van een chauffeur die heel graag wil dat je houtsnijwerk/gebatikte kleden/zilverwerk/koffie bekijkt en vooral: koopt. De aussies zijn erg vriendelijk, relaxed en behulpzaam. Ondanks de grootte en drukte van de stad voel je je er toch veilig en er hangt totaal geen gestresste sfeer. Ik heb niet de indruk dat er veel criminaliteit is en de mensen zijn veel beleefder dan in Nederland. Gewoon even opzij gaan of sorry zeggen als je iemand aanstoot is hier heel normaal. We worden er zelf ook veel aardiger van! :-)

• 07 Mei 2015 - 09:32

Saskia:

die haaien die je over hebt staan er dan ook wel heel mooi op! ben benieuwd of die ook alleen lettuce te eten krijgen....

• 07 Mei 2015 - 10:40

Maurits:

Yup. Het is een mooie stad. Maar verwarming and isolatie moeten ze nog uitvinden :)

Tot zaterdag!

• 07 Mei 2015 - 12:49

Hans:

Ik ben een tuinhoningeter/noisy miner/manorina melanocephala.

• 08 Mei 2015 - 09:48

Lydia Jongeling:

Jullie genieten. Sydney, een geweldige stad. Leuk om jullie verslag te lezen.

• 08 Mei 2015 - 14:57

Marijke:

klinkt geweldig allemaal! stiekem zijn we natuurlijk ook heel erg jaloers...alhoewel Porto ook leuk was...groetjes en kus van ons allemaal

• 10 Mei 2015 - 09:43

Caro En Dennis:

Dat ziet er goed uit!! Leuk om op afstand mee te genieten :-)

Groetjes!!