Allemaal beestjes 2 - Reisverslag uit Emu Bay, Australië van lexenmarike - WaarBenJij.nu Allemaal beestjes 2 - Reisverslag uit Emu Bay, Australië van lexenmarike - WaarBenJij.nu

Allemaal beestjes 2

03 Juni 2015 | Australië, Emu Bay

Gelukkig op de laatste echte vakantiedag (morgenavond vliegen we vanaf Adelaide via Dubai naar Schiphol) een stelletje koala’s gezien, en wel bij Hanson Bay Wildlife Sanctuary. Een leuk park met – alweer – zeer vriendelijke mensen die enthousiast uitleggen wat je kunt verwachten. Er huizen circa 25 koala’s daar in de bomen, plus in het veld wat wallaby’s en een echidna – daar is-ie weer! Ze hebben bij sommige bomen een vlaggetje gezet dat betekent dat er vrijwel zeker een koala in zit, en een gestrikt lintje betekent dat er een moeder en kind te spotten zijn – als je geluk hebt hè. En verder moet je maar gewoon zelf goed kijken. Je krijgt desgewenst een goede verrekijker mee omdat ze vaak hoog in de bomen zitten, en: ‘enjoy your visit!’. We hebben ongeveer 12 koala’s kunnen ontdekken, waarvan de helft zonder vlaggetje :-). En wat zijn ze schattig! Ze hangen superrelaxed op wat takken of tegen een stam aan, en kijken af en toe geïnteresseerd/geïrriteerd naar wat er beneden gebeurt. We hebben zóveel geklikt dat er wel een paar aardige plaatjes tussen zitten. Stil zaten ze in elk geval wel :-). Én de echidna gespot, veel kleiner maar ook veel minder verlegen dan die van gisteren.
Daarna voor onze dagelijkse wandeling weer naar Flinders Chase NP, om de Snake Lagoon Hike te doen (4,7 km, staat 2,5 uur voor en hebben we in 2 uur gedaan). Een wat misleidende naam aangezien we waarschijnlijk geen snake te zien krijgen, noch water. Aldus de ticketverkoopster. Lex was blij met een nieuw beest dat we tegenkwamen, de Heath Goanna, ik minder; ik vond ‘m met zijn 60/70 cm wat aan de grote kant. Brrr. Benieuwd trouwens wat je bij de Rocky River Hike aantreft als onze wandeling Snake Lagoon Hike heet (zie foto).
Als afsluiter nog even naar het uiterste noordwestpuntje van het park, voor een late lunch en een klein wandelingetje bij Cape Borda en de vuurtoren aldaar. Dachten we. De kwaliteit van de weg deed al vrij gauw vermoeden dat een lunch er daar niet in zou zitten, hetgeen een uur later werd bevestigd. Een nogal desolate plek met een vuurtoren, wat vakantiewoningen, een apart heren- en damestoilet en een klein onbemand vuurtorenmuseumpje. En wat wallaby’s gelukkig. We hadden ons wat anders voorgesteld bij de klinkende naam Playford Highway, maar het was gewoon een heel lange, heel brede zandweg naar... een vuurtoren.

Heeft dit paradijselijke eiland ook een minpunt? Jazeker, een groot minpunt. Al die leuke beesten hier kijken slecht uit bij het oversteken waardoor er langs en op de weg erg veel grote en kleine verkeersslachtoffers liggen. Geen fijn gezicht. We spotten vanmiddag als gevolg daarvan wel een grote adelaar (zo’n 50 cm hoog, staand) die een makkelijk maaltje had gevonden. De een zijn dood...

- Ps kan iemand mij uitleggen hoe ze er hier in slagen om werkelijk élke openbare wc een soort van acceptabel schoon te houden? Er is zelfs óveral toiletpapier, op welke plek in de middle of nowhere het betreffende toilethuisje ook staat! Terwijl in NL de wc bij een gemiddeld tankstation al van verre te ruiken is en te ranzig is om binnen te lopen. Laat staan dat er papier is!

• 03 Juni 2015 - 12:27

Steffan:

Koalas rule!

• 03 Juni 2015 - 12:29

Tilly:

Verklaring waarom toilet schoon is en er wc papier hangt op de plek waar niemand komt: er komt niemand!! :)
    Super om het allemaal weer te lezen. Geniet nog even en alvast goede terugreis naar huis (waar is dat ook al weer?!).

• 03 Juni 2015 - 12:39

WILLEM BECKERS:

Hoi Lex en Marike,

Wat een geweldige reis. Ik heb jullie verslagen met belangstelling gelezen en jullie reisbewegingen gevolgd. Die verslagen vind ik een erg leuk initiatief. Ik heb er van genoten, alsof ik er zelf bij was. Maar dat was misschien maar beter van niet.
    Ik wens jullie een voorspoedige terugreis. Het weer wordt hier eindelijk beter en vrijdag tropisch.
    Heel veel groeten,

Willem Beckers

• 03 Juni 2015 - 12:39

Ja nee Til, óók in grote steden en óók bij wegrestaurants waar de ene bus na de andere stopt!

• 03 Juni 2015 - 13:00

Hans:

Kwestie van discipline en betaald(?) vrijwilligers(?) werk. In Engeland en Schotland heeft ieder dorp ook zn openbaar toilet en dat wordt dagelijks schoongemaakt.
    Goeie terugvlucht en tot in de Stichtse :)

• 03 Juni 2015 - 13:26

Saskia:

goede opvoeding? in ieder geval werkte dat in Zuidafrika prima. Hoe modderig de trail ook was, je was nog weken bezig om je 4x4 te (laten ;-) poetsen, maar het douchehokje op de campsite was brandschoon, en jawel, ook bij de mannen. Eens met Steffan: Koala's rule! Is in de top 10 van mijn bucketlist: koala vasthouden. Zijn blijkbaar veel minder aardig dan ze eruit zien (metershoge AHHHHHH!! factor) maar dat wil niet zeggen dat ik er niet alsnog 1 wil vasthouden. Goeie thuisreis, en dan meteen weer in het zadel: maandag uit eten met de dames. We doen niet aan jetlag ;-)

• 03 Juni 2015 - 18:57

Bianca:

Die smetteloze openbare toiletten, compleet met toiletpapier zijn in de V.S. ook al te vinden. Die rol toiletpapier onder mijn arm was volstrekt overbodig. Inderdaad gewoon een kwestie van bijhouden.
    Goede terugreis en veel dank voor de mooi verhalen. x

• 04 Juni 2015 - 19:39

Fabienne:

Hi Lex en Marieke
    Bedankt voor de boeiende en goed geschreven verhalen, het was een genot om te lezen en de fotos te bekijken.
    Goede thuis reis en tot spoedig ziens!
    Groet
    Fabienne en Jan